✕ Stäng

LCHF

Med LCHF-dieten ska du äta mer fett och protein, men mycket mindre kolhydrater. Dieten passa dig som inte vill gå hungrig när du bantar, och som kan tänka dig att leva utan mycket kolhydrater.

LCHF

Bacon och ägg är en typisk LCHF-frukost.

LCHF – ”Njutmetoden”

LCHF kallas för njutmetoden av förespråkarna då du, enligt dem, får äta hur mycket man vill av det som är ”gott”: Feta såser, kött och grönsaker. Det du ska minska på är kolhydraterna.

LCHF har dock debatterats kraftigt de senaste åren huruvida det verkligen är bra att ta bort kolhydrater i så stor mängd och att äta så mycket fett. Diskussionerna fortsätter fortfarande, men nu har LCHF-dieten nått framgång genom att blivit godkända av Socialstyrelsen.

LCHF, Low Carb High Fat, går ut på att till stor del utesluta kolhydrater och istället äta mejeriprodukter med hög fetthalt såsom grädde och crème fraiche (den feta). Äter du LCHF klassas alla frukter som godis, eftersom att de innehåller fruktos som är en form av kolhydrat.

Såhär äter du enligt LCHF

Ät mer av:
  • Kött
  • Fisk
  • Ägg
  • Ovanjordsgrönsaker
  • Naturligt fett (som smör)
  • Mejeriprodukter med hög fetthalt
  • Feta såser
  • Nötter
  • Bär (i måttliga mängder)
Ät inte:
  • Socker (godis, läsk med mera)
  • Bröd
  • Pasta
  • Ris
  • Potatis (pommes frites, chips)
  • Rotfrukter (kan vara okej men i måttliga mängder)
  • Gröt
  • Müsli
  • Frukt
  • Öl
  • Light-produkter

Varningslampor med LCHF

Att ta bort en så stor del av kolhydraterna är inte bra då kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen, vilket är hjärnans enda bränsle. Utan glukos fungerar hjärnan sämre och kan inte tänka. Kroppen kommer dock själv att göra glukos av andra ämnen i kroppen om den inte får tillräckligt, det finns dock risk att kroppen bildar glukos av protein i cellerna.

Det finns även argument om att det inte kan vara bra för kroppen att äta så mycket mättat fett, med tanke på hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Senaste Nytt

 
×